Slutet gott tack vara SSRS

Skrivet 2018-08-29

Vecka 33 åkte Harriet och Leffe Gelin från Skutskär till Gållsgrund i sin motorseglare för att koppla av ett par dagar. Gållsgrund är ju som de flesta vet en av våra fina och populära hamnanläggningar och som i år bättrats på ytterligare genom ett rejält vindskydd mot nordan då vädret är på det humöret.


 

Som vanligt blev besöket på ön ingen besvikelse varken vädermässigt eller på annat sätt och på fredagen kastade dom loss med kurs mot hemmahamnen.

Vädret var fint men det blåste friskt från söder vilket gjorde färden rejält gropig i rännan då de passerade Trödjehällan på väg söderut.

 

 

 

I det läget stannade motorn och den vägrade starta igen. Leffe kunde snart konstatera att bränslet inte nådde fram till motorn trots ett filterbyte. I det läget rullades förseglet ut för att få lite draghjälp och styrförmåga, men att klättra ut på däck och sätta storseglet för att ta sig ut till fritt vatten i det läget kändes inte som ett säkert alternativ i den gropiga sjön, i stället ringde Harriet SSRS Gävles journummer.

Därefter tog det inte lång stund förrän Greta Dybeck kom ut och bogserade in båten till Fliskär där den blev liggande ett par dagar medan den fulla bränsletanken pumpades ur, demonterades och rengjordes, allt på grund av en gammal O-ring som sugits in i bränsleledningen i den gropiga sjön.

Var O-ringen kommit från eller hur den hamnat i dieseltanken är inte klarlagt eftersom den typen av tätning inte ingår i båtens bränslesystem. Förmodligen följde den med som bonus vid båtköpet.

Det vi kan lära av det här är att alltid ha SSRS Gävles journummer 070-205 61 06 för förebyggande utryckning till hands då man befinner sig längs vår del av kusten, och att det är sjömannamässigt att ringa SSRS innan det uppstår ett nödläge om man är osäker på att klara av situationen själv. Som medlem i SSRS kostar det heller ingenting om oturen skulle vara framme och man behöver hjälp.

Som tack för hjälpen åkte Leffe och Harriet in till Fliskär och bjöd sjöräddarna på tårta när bränslesystemet var återmonterat, motorn gick som den skulle igen och båten låg i hemmahamnen.

redaktörn